søndag 10. mai 2009

Kjapp oppdatering


Da har jeg stått Stage 1 MultiEngine!

Jeg hadde egentlig stage 1 på tirsdag som var, hadde oralen og flighten.

Da vi sto ved rullebanen og gjorde run-up checken på motorene, mistet vi oljetrykk på den ene motoren når vi dro "gassen" til idle, tomgang.
Dermed måtte vi snu og taxe inn igjen til rampen. Så da ble den flighten kansellert.

Så ble jeg satt opp på en ny flight, med samme check-airman, denne gangen nå på fredag som var.

Gjorde preflighten, og noe man sjekker i starten er stallwarningen (sier ifra når vingen har mistet løftet, kort fortalt).
Ingen av stallwarningene funket. Så da visste jeg egentlig i teorien at vi ikke kunne fly. Men jeg gjorde resten av sjekken og fortalte det til stagecheckeren da han kom.
Han måtte inn å høre med dispatch, og de sa vi ikke fikk lov å fly. Så da lurte vi på om vi kunne få et annet, som sto på bakken allerede. Det kunne vi ikke, ettersom det var 2/5 fly som var groundet. Vi groundet det 3. !

Så ble jeg satt opp på nytt, med en ny check-airman, idag!
Og jeg ble nesten litt overrasket da det ikke var noe feil med flyet! Ut og fly!
Det ble relativt varmt, 32 grader, ingen skyer, stekende sol, og hvertfall ingen aircondition!!

På flighten sjekker han om jeg kan forskjellige manøvre, og kanskje det viktigste, engine failure.
Vi har to motorer og gå på, så det betyr ikke døden hvis vi mister en motor. Mister vi to motorer har vi mer grunn til å prøve og ikke få panikk.

Vi gjorde både engine failure i lufta, og når vi flyr i traffic pattern. Det gikk fint!, og jeg Sto den checken=)

Flyet på bildet er forresten en Seneca V, en nyere type av den vi flyr, for vi flyr bare Seneca I. Men den ser relativt lik ut, våre er nok bare en del mer slitne!

3 kommentarer:

bo sa...

Hei Broren min
Mjau mjau
fra Buster

Anonym sa...

Hei igjen"lille fetter"
Ja jeg må igjen si gratulerer så mye.Dette er jo bare morro å lese på siden din.Stå på videre.
Skal hilse fra alle.
Hilsen "store fetter"

bo sa...

Nå er du på vei hjem snart:))