Da!, er det på tide med en "liten" oppdatering.
I det siste har jeg holdt på med Stage 2 av Instrument-kurset. Det har vært mye morro, ettersom jeg har byttet flytype jeg flyr på. Ikke veldig store endringen av selve flyet, men instrumentene inni. Stage 1 foregikk på en Cessna 172SP Skyhawk Nav II, hvor alle instrumentene var av den "gamle" typen. Ingen digital visning av noe informasjon, utenom Gps'en på noen få fly.
Etter jeg startet på Stage 2 byttet jeg fly til en Cessna 172SP Skyhawk Nav III. Forskjellen ligger i instrumentene, hvor alle instrumentene er erstattet av to store digitale skjermer. All informasjon blir vist på skjermene istedet for de gamle instrumentene.
Stage 2 Instrument ble noe helt annet enn det jeg hadde fløyet til da. Stage 1 var mest manøvrer "under the hood" og flying for å bli vant til å ikke se ut av cockpiten.
Nå holder jeg på med å fly holdings og approacher inn til forskjellige flyplasser. Det er de samme approachene som store rutefly bruker for å komme inn til flyplassen, spesielt når det er dårlig vær, sikt, lave skyer osv. Holdings er kort sagt sirkling. De fleste av dere har nok opplevd at flyet må sirkle pga f.eks. mye trafikk inn til flyplassen. Da får de instrukser om å sirkle rundt et punkt i et racetrack-pattern.
Det er ganske mye ny teori og flyging, og første flighten vi fløy approacher var jeg ganske så stressa, multitasking så det holdt syntes jeg da! hehe. Vi må finne ut værinfo på radioen, briefe hva approachen går ut på, fly akkurat etter "oppskriften" som står på approachplaten, og holde radiokommunikasjon på plass og passe på at vi får med oss alt på prosedyrene.
Nå går det mye enklere, og det er ikke så stressende som i starten. Øving gjør mester gitt.
Sto på Stage 2 Instrument-check idag, så da var jeg fornøyd!
I det siste har det også vært noen nye fly-incidents!
Et Cirrus-22, småfly fra en annen flyskole gikk inn i en spin i South Practice Area, og måtte utløse fallskjermen, men den utløste seg ikke. Så både instruktør og student døde. Dette skjedde i et av områdene ganske nære Daytona Beach flyplass, hvor vi pleier å øve selv.
Et fly fra skolen vår med en instruktør og en CFI (certified Flight Instructor)-elev landet med hjulene oppe på en annen flyplass. Heldigvis merket de det raskt, så selvom propellen tok nedi, fikk de flyet opp igjen og dro tilbake til skolen.
Det har ellers skjedd en god del i Daytona Beach de siste ukene! Det startet med Nascar-racet, Daytona 500, da kom det en del folk inn til byen, men jeg trodde det skulle komme flere. Hele stadioen der tar ca 162 000 tilskuere, og det var helt stappa fullt på tribunene. (så vi utenifra når vi kjørte forbi, hadde ikke billetter til løpet). Nå husker jeg ikke hvem som vant, men løpet ble avsluttet før alle rundene var kjørt, pga regn. Vinneren ble kåret, han vant fordi han hadde ligget foran de andre en god stund, greit nok!
Skolen ble stengt de dagene det rett før og rett etter selve Daytona 500 løpet. Da kommer det så mange folk inn med privatflyene sine, så de må ta parkeringene til flyene våre, + det blir et lite kaos i trafikken på veiene. Jeg gikk inn til Sheltair, som tar imot privatflyene og spurte hvor mange fly de hadde inne den dagen. Det var rundt 60 privatfly, og de ventet rundt 30 til neste dagen!
Ellers, denne uka her er det Bikeweek i Daytona! Det har kommet mange flere folk, derav de fleste på motorsykkel, (merkelig nok!). Hvoren du kjører så er det bikere overalt, umulig og ikke høre harleybrølene! Are har fått 3 kompiser på besøk, så to av de, Per og jeg dro bort til Daytona Speedway og så på sykler! Mange kule sykler, og noen stygge, hehe. Det var sykler av alle slag, fra Harley, og disse cruisingsyklene, til racingsykler som har kjørt på bane. Orange County Choppers hadde også en stand der, men den fikk jeg ikke med meg, gikk visst rett forbi uten å legge merke til standen. menmen, sykkel er sykkel, motor og 2 hjul. Fly derimot!
Vi kom borti en gedigen trailerlignende sak, kalt RV. En oversized bobil kort sagt. Vi tok en titt inni, og det var som en ordentlig fin RV. Stue, med flere sofaer, 42" widescreen tv innfelt i veggen, dusj, do, bad, kjøkken, soverom med egen 32" flatscreen. Den var tøff.
Mens vi var inni RV'en, overhørte vi en jente, rundt 23-24 år, si noe til vennene sine;
- "Yeah, we have something similar like this, only in a Seven-ThirtySeven!".
Tror ikke jeg har sett Per fått så store øyne. Og jeg måtte stoppe opp og tenke om jeg hørte riktig. En "Seven-ThirtySeven" er kallenavnet på flyet Boeing 737. Flyet SAS og Norwegian flyr. Så der gikk hun rundt i RV'en og forklarte at hun hadde noe lignende som den, bare i en 737.
"Rich Bitch" gikk i tankene mine ihvertfall!, hehe.
De hadde også åpnet for å komme inn i selve Speedwayen, så da fikk vi sett banen fra innsiden også. Flere racingsykler var på banen og kjørte da vi kom inn, og de gikk sabla fort.
Neste uke starter Spring Break også. Det holder jo på ut hele Mars, så det er mye liv og røre disse første månedene!
Jeg hadde også kjøpt meg en fisk, så jeg og hadde noe morsomt oppi det akvariet vårt. En sugefisk, så den skulle få spist opp algene og slikt. Jeg syntes den var litt stilig, selvom den bare hang på vinduet, eller inni hulen sin. Så den ene dagen kom jeg ut og skulle sjekke den kule fisken min. Men jeg finner den ikke i hula si. Så jeg titter litt rundt. Og til en forandring var den ute og lå bak en liten statue vi har i akvariet. Men den bevegde seg lite, og tilslutt fant jeg ut at den var jo stein dø! Stiv som en stokk! Så da har jeg prøvd å ha fisk og, i en uke!
Bildene jeg har lagt ut er fra Daytona 500, Bikeweek, noe fra flyet og diverse. + en video
Kim F.
1 kommentar:
Hei fetter
Kjempekult å høre at du fortsatt henger med i svingene.Veldig fine bilder med sykler.Har ventet lenge på at du skulle opptatere litt her.
Så jeg sier bare stå på vidre
Skal hilse deg fra alle hjemme
Hilsen "store fetter"
Legg inn en kommentar