torsdag 2. september 2010

MCC-Kurs gjennomført!



Da har jeg fått gjennomført det vi kaller for MCC-Kurs.
Multicrew Co-operation står det for, og det vi lærer er egentlig å samarbeide med en copilot.

Jeg tok kurset på Luftfartsskolen i Oslo, og selve kurset varte bare 1 uke. Hvor Fredag, lørdag og søndag var satt av til teori og de 5 neste dagene til fredag var simulator-timer hvor vi trente på akkurat kommunikasjon og samarbeid i cockpit.

Selve teori-delen gikk mer ut på hvorfor vi har MCC-kurs. De fleste ulykkene på 1970 og 80-tallet skyldtes dårlig kommunikasjon mellom pilotene. Og i cockpiten var det et høyere statusnivå for kapteiner vs styrmenn. I Europa idag så er nivået så og si likt.
Den andre delen av teorien var SOP'en, eller Standard Operating Procedures. Det er standardiserte prosedyrer og callouts vi må lære for at samarbeide skal kunne fungere bra.

Simulator-treningen var morsom, vi fløy som PF og PNF, dvs Pilot Flying og Pilot Not Flying. Og selvom vi ikke flyr har vi oppgaver vi skal gjøre, som feks. å snakke på radioen!

Veldig morsomt, vi simulerte helt vanlige flighter, men også med engine-failure, -fire, røyk i cockpiten og rapid decompression- som da er at vi mister trykket i kabinen!

Hele kurset varte bare en uke, så nå er jeg ferdig med det:)

Ingen kommentarer: